Změna velikosti písma

4 5 6 7
Zpravodaj Ludina 1/2024
8 9
Jednodenní zájezd do termálních lázní
11 12 13 14 15 16
Maškarní karneval 2024
Maškarní karneval si děti užili
18 19 20
Jarní sběr nebezpečného a velkoobjemového odpadu
21 22

Čtvrtek Oblačno až zataženo s občasným deštěm 15/5 °C
Pátek Zataženo 14/6 °C

Drobečková navigace

Úvod > Život v obci > Okolí a turistika > Tipy na pěší i cyklistické výlety v okolí Stříteže > Na vyhlídku z Veselského kopce

Na vyhlídku z Veselského kopce

Za rozhledem z Veselského kopce

Televizní vysílač na Veselském kopci tvoří dominantu krajiny nad Jindřichovem a je dobře viditelný i z Hranic a okolí. Štíhlá silueta jeho kulaté věže vystupuje nad obliny kopců, lesy a louky Oderských vrchů. Jeho kulatá věž může zdánlivě připomínat vysílač na nejvyšší moravské hoře Pradědu. Nadmořská výška je tu sice jen 557 m.n.m., ale v těchto místech je nejvyšším bodem v krajině s nádherným rozhledem po okolí - na Oderské vrchy a táhlý hřeben Beskyd i s jejich nejvyššími vrcholy. Přitom je Veselský kopec velmi dobře dostupný a to jak pěšky, tak i na kole.

Trasa, kterou uvádíme je příjemná, pohledná, vyhýbá se rušným silnicím i strmým stoupáním a kopce obchází tak, aby je bylo možno zdolat co nejpohodlněji. Dá se tak projet na jakémkoliv lehčím kole jako příjemný odpolední výlet. Většina trasy není turisticky značena, proto uvádíme podrobný popis. Cesty i ty lesní jsou v turistické mapě "Moravská brána - Oderské vrchy" 1 : 50 000.

Z křižovatky v jižní části "na dolním konci" obce Stříteže nad Ludinou se vydáme po silnici směrem k Bělotínu. Zhruba po jednom kilometru jízdy silnice mírně stoupá do levotočivé zatáčky a za vrcholem stoupání odbočíme vlevo na zpevněnou lesní silničku, která je uzavřena pro motorová vozidla kovovou závorou. Vydáme se po ní a zhruba po 1/2 km na pasekách se les otevírá, my přejedeme křížení s další lesní cestou a pokračujeme v přímém směru. Po dalších zhruba 200 m míjíme po levé straně dřevěnou roubenou chatičku, v níž si můžeme odpočinout a za nepříznivého počasí nalézt úkryt. Dále pak pokračujeme v původním přímém směru až na okraj lesa, kde se cesta mění v kamenitou polní cestu a ta nás dovede až do obce Nejdek.

V Nejdku u autobusové čekárny se napojíme na žlutou turistickou značku směr Dobešovský vrch, po níž pokračujeme dále v původním směru. Za posledními domky se cesta v polích lomí a zatáčí vlevo k okraji lesa. Pod nedostavěnou lesní chatkou odbočuje vpravo lesní silnička a odbočením na ni opouštíme žlutou turistickou značku. Silnička se ihned stáčí prudce vpravo a sleduje okraj lesa a tvar kopce a postupně jej obtáčí. Zhruba po 1,5 km dojedeme k můstku přes potok a na rozcestí odbočíme vlevo na silničku a pokračujeme rovně na zpevněnou lesní cestu s mírným stoupáním, s potůčkem po levé a svahem kopce po pravé straně. Cesta končí na malé plošince asi po 1 km mírného stoupání téměř na svém vrcholu a v našem směru dál pokračuje jehličím vysypaná lesní cesta, která nebývá příliš rozmoklá ani při deštích a ta nás vyvede z lesa na okraj louky.

Před námi se otevírá pohled na věž vysílače - cíle naší cesty, k němuž se vydáme po polní cestě vlevo. Cesta mírně klesá podél lesa, krátce stoupá a vyúsťuje v ohybu silnice v obci Veselí. K televiznímu vysílači na horním konci obce pokračujeme po mírně stoupající silnici. Dovnitř se sice nedostaneme, ale místo skýtá široký rozhled, který je nejhezčí na konci obce za dopravní značkou Veselí. Za jasného počasí se pokocháme pohledem na Oderské vrchy a hřebeny Beskyd a po načerpání nových sil se vydáme na zpáteční cestu.

Vrátíme se asi 300 m zpět do obce pod kostel a u starého kravína odbočíme vpravo na hrbolatou asfaltku místy sypanou šotolinou. Objekty zemědělského družstva máme po pravé ruce a vyjíždíme do polí. Po 2,5 km nás silnička dovede k obce Dobešov a její kvalita se zlepšuje. Od Veselského kopce se vzdalujeme a stále pěkně vidíme jeho siluetu. Před Dobešovem se v místě zvaném Dobešovský vrch připojí zelená a žlutá turistická značka. Žlutá vede lesní cestou vlevo k obci Nejdek, je však sjízdná pouze na horském kole. My se vydáme přes obec Dobešov a na křižovatce silnic odbočíme vlevo. U vodojemu odbočuje zelená značka vpravo na polní cestu vedoucí do Luboměře (ta je však pro silniční kola jen obtížně sjízdná). My pokračujeme po asfaltové silnici až k rozcestí "Na Čardě" nad Jindřichovem. Na křižovatce odbočíme vlevo a projedeme přibližně 4 km dlouhým klesáním celou obec Jindřichov ležící v táhlém údolí. Na dolním konci Jindřichova můžeme pokračovat přímo do Stříteže, nebo odbočit vlevo do údolí potoka Luha. Silnice podél něj nás přivede do kamenolomu a dále do obce Nejdek. Po projetí obcí odbočíme na dolním konci vpravo na polní cestu, kterou jsme přijeli na počátku výletu od Stříteže a vracíme se po ní do výchozího bodu našeho dnešního putování.

Pro pěší turisty lze doporučit zakončení výletu v Luboměři, abychom se vyhnuli nezáživnému šlapání po asfaltových silnicích, a odsud se vrátit (předem vyhledanou) autobusovou linkou do Hranic.

Při vypravování na výlet je dobré nezapomenout, že v otevřené kopcovité krajině víc fouká a bývá tu i v létě chladněji. Proto se vybavíme tak, abychom si zbytečně nepokazili dobrý dojem z krajiny a vrátili se domů spokojeni.

Délka trasy se pohybuje pro cyklisty mezi 35 - 40 km a pěší turisté ujdou ze Stříteže do Luboměře přibližně 22 km.