Vážení rodiče,
v mateřské škole Střítež nad Ludinou byl potvrzen výskyt COVID – 19.
Školka bude od pondělí 25. 1. 2021 uzavřena do odvolání.
Mgr. Jiří Jordán
ředitel školy
Informace Obecního úřadu ve Sříteži n.L.
Obecní úřad Střítež nad Ludinou informuje občany, že poplatek za komunální odpad (750,- Kč/osoba/rok), užívání hřbitova (150,-Kč/rok) a poplatek za psa (150,-Kč, 75,-Kč důchodci/první pes/rok, 225,-Kč/druhý pes/rok) mohou hradit bezhotovostně na účet obce 188 300 8309/0800. Platbu také lze provést pomocí platebního terminálu na pokladně Obecního úřadu nebo hotově od 4. 3. 2024.
Splatnost poplatku je do 30. 6. 2023. Pokladna Obecního úřadu je otevřena v pondělí a ve středu od 8:00 – 17:00 hodin. Při úhradě převodem uveďte do zprávy pro příjemce své příjmení a číslo popisné. Podklady k platbě je možno rozeslat e-mailem. Prosím, kteří mají zájem, ať se obrátí na e-mail: epodatelna@striteznl.cz , nebo na telefonní číslo 581 696 590. Všem podklady budou poskytnuty.
Vážení rodiče,
v mateřské škole Střítež nad Ludinou byl potvrzen výskyt COVID – 19.
Školka bude od pondělí 25. 1. 2021 uzavřena do odvolání.
Mgr. Jiří Jordán
ředitel školy
USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. ledna 2021 č. 55
o prodloužení nouzového stavu v souvislosti s epidemií viru SARS CoV-2
Každý si představí pod pojmem tíživá situace mno různých životních situací, ale málokdo najde odvahu vyhledat pomoc. Nyní naše obec spolupracuje s organizací Člověk v tísni, která se věnujeme poskytováním sociálních služeb. Pokud jste se rozhodli řešit složitou rodinnou či osobní situaci, tak neváhejte využít nabízených služeb.
Člověk v tísni pomáhá i ve Stříteži n. L.
V České republice se v organizaci Člověk v tísni věnujeme poskytování sociálních služeb a naše služby je možné využít i ve Stříteži nad Ludinou.
Co děláme?
Pokud se nacházíte v obtížné životní situaci, kterou nejste schopni vyřešit vlastními silami, rádi vám pomůžeme. Naše služby jsou bezplatné a při jejich poskytování jsou naši pracovníci vázáni mlčenlivostí dle zákona.
Ve Stříteži n. L. nabízíme službu dluhového poradenství, terénní programy a sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi.
Trápí-li vás problémy s dluhy, bydlením, sociálními dávkami, dostali jste se do tísně kvůli situaci spojené s koronavirem, řešíte různé problémy spojené se vzděláváním nebo výchovou dětí, nemůžete najít zaměstnání, chcete zjistit, jaká máte práva při exekucích, zvažujete insolvenci či řešíte jinou složitou životní situaci, neváhejte využít naše bezplatné poradenství.
Jak nás můžete kontaktovat?
Naši pracovníci jsou k dispozici ve všední dny od 8 hod. do 16:30 hod. a přímo ve Stříteži n. L. je možné sjednání schůzky u vás doma nebo v jiném prostředí, které vám vyhovuje.
Kontaktovat nás můžete telefonicky, prostřednictvím e-mailu nebo využít konzultační hodiny bez nutnosti předchozího objednání:
Kontakt: Markéta Tučná, tel. 778 421 325, email: marketa.tucna@clovekvtisni.cz
Aneta Balejová, tel. 775 414 264, email: aneta.balejova@clovekvtisni.cz
Jak konkrétně pomáháme? Příklad z praxe.
Paní Eva a pan Bohumil se na nás obrátili v době koronavirových opatření. Paní Eva je v dlouhodobé pracovní neschopnosti, ale nemocenská jí ani po dvou měsících nedorazila. Paní Eva tak nebyla schopná ze svých prostředků pokrýt nutné výdaje na základní obživu a nájem. Společně s naší sociální pracovnicí zmapovaly situaci, zhodnotily klientčiny možnosti a rozhodly se, že je potřeba kontaktovat ČSSZ, která nemocenské vyplácí a urgovat je s vysvětlením závažnosti situace. Zároveň naše pracovnice informovala paní Evu o možnostech nároků na sociální dávky při poklesu příjmů – jednalo se především o příspěvek na bydlení a dávky hmotné nouze. Naše pracovnice jí pomohla s vyplněním jednotlivých formulářů a vysvětlila jí průběh řízení o žádosti. Paní Eva měla velkou obavu, že o pronájem přijde. S pracovnicí se proto také domluvily na společném telefonátu pronajímateli, kdy mu společně vysvětlily situaci, popsaly proces žádosti o dávky, včetně toho, že dávky na bydlení mohou být posílány přímo pronajímateli. Díky společné práci s naší pracovnicí se tak nakonec paní Evě podařilo získat prostředky na platbu nájmu a dalších potřeb.
Pan Bohumil se na nás obrátil s tím, že při první výplatě v novém zaměstnání mu exekutor vzal celý jeho plat. Pan Bohumil vůbec nevěděl, proč se to stalo a co má v takové situaci dělat. Klienta jsme informovali, že si může z obstaveného účtu vybrat jednorázovou částku stanovenou zákonem. A rozhodli jsme se s ním komplexně zmapovat jeho dluhovou situaci. Dluhové poradkyni se podařilo ponížit neoprávněně vymáhané dluhy a i díky tomu mohl pan Bohumil vstoupit do oddlužení. Insolvenční návrh včetně podání připravila naše dluhová poradkyně a s panem Bohumilem je stále během procesu oddlužení v kontaktu, aby mohli pružně reagovat na situace, které mohou v procesu oddlužení přicházet.
Naše služby jsou poskytovány zcela zdarma a při jejich poskytování jsme vázáni mlčenlivostí dle zákona o sociálních službách.
Stejně jako v minulých letech, jsme se i letos zapojili do Tříkrálové sbírky. Od soboty 9.ledna do pátku 15. ledna jste měli možnost přispět do pokladniček. Současná situace ovlivnila i tradiční návštěvu koleníků, kteří nosili do našich domovů radostnou zprávu o příchodu Boží lásky na svět skrze dítě narozené v betlémských jeslích.
Opět i letos se potvrdilo, že jsme ochotni pomoci lidem, kteří jsou závislí na pomoci druhých. Společně jsme využili příležitost a přispěli celkovou částkou 38 507,-Kč .
Sbírku organizuje Charita Hranice ve spolupráci se základní školou a obcí. Výtěžek sbírky je určen na pomoc nemocným, handicapovaným, seniorům, matkám s dětmi v tísni a dalším jinak sociálně potřebným skupinám lidí v regionech, kde sbírka probíhá.
Přepočítávání pokladniček proběhlo v úterý na obecním úřadě za přítomnosti zástupců Charity Hranice.
Děkuji všem organizátorům a koledníkům za zajištění této tradiční akce. Vám všem pak za dary a finanční prostředky na pomoc potřebným.
Radim Haitl, starosta
Vláda s účinností ode dne 19. ledna 2021 od 00:00 hod. do dne 22. ledna 2021 do 23:59 hod.
I. zakazuje
USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. ledna 2021 č. 53 o přijetí krizového opatření
Vážení občané,
již jste mnozí z Vás projevili zájem o očkování, které je podmíněno registrací do "Centrálního rezervačního systému". Od pátku 15.ledna 2021 byla zahájena rezervace ve věkové kategorii 80+.
Na stránce https://registrace.uzis.czzadáte své telefonní číslo, na které vám bude zaslán PIN ke vstupu do systému.
Při registraci tedy mějte u sebe mobilní telefon.
Výtvarný odkaz heraldika Jiřího Loudy je kompletní
Jiří Louda, heraldik světového významu a autor znaku naší obce.
V loňském roce uplynulo sto let od narození Jiřího Loudy – účastníka odboje v době II. světové války, ale především heraldika světového významu – člena Britské heraldické společnosti v Londýně, Francouzské heraldické společnosti v Paříži a Mezinárodní heraldické akademie v Ženevě. Rodák z Kutné Hory byl výtvarným talentem nadán od mládí a heraldika se stala jeho osudem od počátku 40. let 20. století. V době válečného pobytu ve Velké Británii se pro Jiřího Loudu stala důležitou návštěva kaple sv. Jiří na hradě Windsor u Londýna, kde poprvé spatřil erby rytířů Podvazkového řádu. Začal se o ně více zajímat a vytýčil si smělý cíl – veškeré erby tohoto rytířského řádu nakreslit do uceleného souboru. Ke splnění jeho záměru však nevedla přímá cesta. Po roce 1948 byl Jiří Louda určitou dobu politicky perzekuován, přesto získal zaměstnání ve Státní vědecké knihovně v Olomouci a obyvatelem hanácké metropole zůstal natrvalo.
Erby rytířů Podvazkového řádu se jeho dlouhým životem „vinuly“ jako pomyslná červená nit. Během úsilí o jejich výtvarné ztvárnění bylo Jiřímu Loudovi souzeno postupovat často oklikami. Značnou část jeho profesního života totiž zaujímala publikační činnost spojená s propagací heraldiky a mnoho času, úsilí a výtvarného talentu věnoval návrhům i tvorbě zejména městských znaků Čech, Moravy a Slezska. Od vytčeného cíle neustoupil ani po roce 1989, kdy jej dlouhodobě zaměstnávaly návrhy a výtvarné realizace nových státních symbolů Československa a posléze České republiky či práce v podvýboru pro heraldiku a vexilologii Poslanecké sněmovny ČR. Erby rytířů Podvazkového řádu nikdy nepustil ze zřetele. Pokud jeho zdravotní stav dovoloval, nakreslených erbů přibývalo až do roku 2011. V posledních čtyřech letech života již pouze mohl přehlédnout svoje dílo a sobě stanovený cíl považovat za dosažený, neboť veškeré erby rytířů Podvazkového řádu z let 1348 – 2011 nakreslil. Jiřímu Loudovi nebylo bohužel souzeno spatřit tyto kresby v knižní podobě. Pět let po jeho úmrtí se však situace změnila. V loňském předvánočním čase byla vydána dvojjazyčná publikace s názvem Coats of Arms of the Knights of the Order of the Garter / Erby rytířů Podvazkového řádu.
Editoři publikace PhDr. Karel Müller, Mgr. Michal V. Šimůnek a PhDr. Karel Podolský stáli, vzhledem k velkému rozsahu Loudovy pozůstalosti, před nelehkým úkolem. Obsah knihy vypovídá o jejich odborné erudici a realisticky zvolené koncepci. Celkové rozvržení poměru textové a obrazové matérie symbolizuje prolínání dvou poloh Loudovy osobnosti. Vizuální podoba publikace tak v poměrně rozsáhlých a odborně kompaktních kapitolách nepravidelně vložených mezi jednotlivé erbovní soubory popisuje soukromý život Jiřího Loudy souběžně se prolínající s výtvarnou i publicistickou tvorbou a plněním životního cíle, který si jako mladý muž vytýčil.
Největší prostor v knize zaujímá více než tisíc erbů rytířů Podvazkového řádu - zásluhou autorova výtvarného projevu je každá kresba osobitým uměleckým dílem. Jednotlivé soubory jsou ohraničeny léty vlády anglických panovníků a panovnic – Eduardem III. (králem od roku 1327), zakladatelem a 1. suverénem (1348 – 1377) Podvazkového řádu počínaje, po Alžbětu II. a zároveň 30. suveréna (1952 –) Podvazkového řádu. Kresby a jejich textový doprovod jsou publikovány dle původního Loudova záměru. Vizuálně jednotné soubory nejprve obsahují podkladově barevně odlišený textový medailon s vyobrazením erbu příslušného řádového suveréna a poté následuje chronologicky datovaný a číslovaný přehled erbů osob přijatých do Podvazkového řádu v období jeho vlády. Počínaje erbem č. 814 však dochází k statistickému zkreslení – důvody proč jsou některé erby označeny neposloupným číslem doplněným písmenem, které je jinak vidět pouze u erbů suverénů řádu v textových medailonech, jsou uvedeny v ediční poznámce knihy.
Mezi erby rytířů Podvazkového řádu lze vidět deset takových, které náleží nositelům spjatých se zeměmi Koruny české. Zajímavé je také porovnání (byť je zřejmé, že jednotliví suveréni řádu vládli v odlišně dlouhém čase) počtu přijatých řádových členů. Nejvíce (133) jich bylo v době vlády královny Viktorie, která byla 25. suverénem řádu (1837 – 1901). Naopak během krátkého panování Eduarda V. - 7. suveréna řádu (1483) a Eduarda VIII. - 28. suveréna řádu (1936) se novým členem nestal nikdo. Širší veřejnosti známý panovník Richard III. – 8. suverén řádu (1483 – 1485) touto poctou nehýřil (7), obdobně proslulý Jindřich VIII. – 10. suverén řádu (1509 – 1547) byl v tomto směru aktivnější (53), jeho dcera Alžběta I. – 13. suverén řádu (1558 -1603) přijala totožný počet osob (53) a její jmenovkyně Alžběta II. – 30. suverén řádu (1952 -) obsadila v pomyslné tabulce druhé místo (zatím 109 – publikace obsahuje erby 98 řádových členů z tohoto počtu - jména přijatých osob v letech 2011 – 2020 jsou v textu knihy pro doplnění uvedena).
Jiří Louda byl jako heraldik uznáván i v kolébce této pomocné vědy historické, kterou byla a je Velká Británie. Předmluvu knihy napsal Charles, princ z Walesu - budoucí anglický král a 31. suverén Podvazkového řádu. Její vydání je mimořádný projekt, který významem přesahuje hranice České republiky. Přijetí u odborné veřejnosti již nyní naznačují hlasy udělené v Anketě o knihu roku 2020. Po četbě knihy Coats of Arms of the Knights of the Order of the Garter / Erby rytířů Podvazkového řádu je nutné vyslovit respekt vydavatelům a poděkovat všem, kteří na vydání publikace finančně přispěli. Vizuální podoba Loudových kreseb erbů rytířů Podvazkového řádu dokládá oprávněnost citátu anglického heraldika Anthony Wagnera: Heraldika je těsnopis historie.
Jiří Louda: Coats of Arms of the Knights of the Order of the Garter / Erby rytířů Podvazkového řádu – editoři: PhDr. Karel Müller, Mgr. Michal V. Šimůnek, PhDr. Karel Podolský, ISBN: 978-80-244-5621-8 (Univerzita Palackého), 978-80-88384-02-1 (Vlastivědné muzeum), 688 str., 1. vyd. – Vydavatelství Univerzity Palackého a Vlastivědné muzeum v Olomouci v roce 2020
obr. 1 - Zikmund Lucemburský (1368 – 1437), císař římský, král český a uherský
obr. 6 - František Ferdinand d' Este (1863 -1914), arcivévoda rakouský a následník trůnu
obr. 10 – sir Winston Churchill (1874 – 1965), předseda vlády Spojeného království
Autor textu: Stanislav Vaněk
OČKOVÁNÍ PROTI COVID-19
- od pátku 15. ledna 2021 se mohou k očkování přihlašovat pacienti starší 80 let, od 1. února 2021 pak všichni ostatní
- registrace k očkování a rezervace termínů bude probíhat na webové adrese zřízené ministerstvem zdravotnictví https://crs.uzis.cz– systém podle zadaných údajů určí prioritu a přidělí zájemci termín očkování
- s registrací mohou pomoci jak RODINNÍ PŘÍSLUŠNÍCI, tak BEZPLATNÁ LINKA 1221 – pacientům, kteří žijí zcela sami a nedaří se jim linku 1221 kontaktovat, jsme ochotni s registrací pomoci – nejsme ale schopni zajistit registraci všech našich pacientů – kontaktujte nás proto, prosím, pouze v těchto výjimečných případech!
- prozatím netušíme, kdy bude probíhat očkování v naší ordinaci, proto doporučujeme obzvláště všem starším pacientům se zájmem o očkování registrovat se na výše uvedené adrese
– v našich ordinacích nemáme kapacity na aktivní obvolávání pacientů s výzvou k očkování, jak bylo řečeno v médiích, očekáváme aktivní účast všech zájemců a očkování doporučujeme!!!
– po prodělání nemoci covid-19 taktéž očkování doporučujeme, ale s minimálním odstupem 14 dnů od odeznění příznaků nemoci – kontraindikace očkování jsou akutní horečnatý infekt, věk pod 16 let a těhotenství, kojení je jen relativní kontraindikací, léčí-li se pacient např.s neurologickým nebo onkologickým onemocněním, bude nutná konzultace s ošetřujícím specialistou
MUDr.Kutějová, MUDr.Smyčková
Vážení spoluobčané,
v televizi a na stránkách internetu se můžete dočíst o účinnosti očkovací vakcíny, která je dle vyjádření mnoha lékařů a odborníků základem k zastavení šíření COVID-19. Já Vás žádám, aby jste informaci o očkování předali sousedům, přátelům a známým, kteří mnohdy informace nedostanou včas, ale jsou rozhodnuti šíření zastavit.
Děkuji všem za spolupráci a jsme přesvědčen, že se koronavirus podaří co nejdříve zastavit.
Radim Haitl, starosta
Je čas, kdy se připravují záměry a studie pro rozvoj regionu. Naše obec je členem Místní Akční Skupiny Hranicko, která má za cíl podporovat místní rozvoj
a nabídnout příležitosti k rozvoji činnosti místním firmám a subjektům. Udělejte si prosím chvilku a vyplňte dotazník, který je základem pro tvorbu dokumentu.
Velmi Vás prosíme věnujte pozornost následujícím důležitým informacím:
V sobotu v devět hodin zahájily skupinky Tří králů tradiční koledování.
Tradiční sbírka, kterou organizuje v naší obci Charita Hranice za spolupráce školy a obce, již získala mezi občany naší obce veliký zájem. Každoročně jsou utvořeny skupinky koleníků a vedoucího, kteří navštěvují obydlí a za zpěvu koledy umožňují každému přispět od pokladničky. Současná situace a aktuální pátý stupěň PES neumožnil koledovníkům vyrazit do ulic, ale i přes to, jsme našli způsob, jak tuto tradici podpořit a zajistit peníze pro tolik důležitou organizaci, kterou Charita je.
V neděli jsme mohli přispět do pokladničky v místním kostele. Od pondělí do pátku 15.ledna budete mít možnost přispět do pokladniček v prodejně potravin a na pokladně obecního úřadu.
Všem dárcům úpřímně děkujeme a po ukončení sbírky, Vás budeme informovat o výtěžku této sbírky.