Změna velikosti písma

Společná brigáda
Střítežský fotbálek
Letní kino Na Zahradách
Stavba zázemí obce v plném proudu
4 5 6 7

Sobota Jasno 24/9 °C
Neděle Zataženo 23/12 °C

Střítežské vyhlídky

Přes střítežské vyhlídky k pramenům Ludiny a partutovickému větrnému mlýnu

Obec Střítež nad Ludinou leží v táhlém údolí nad nímž se zvedají svahy kopců s rozlehlými loukami. Vlevo Okrouhlík, vpravo kopec zvaný Vrchy

Potok Ludina je jedním ze dvou přítoků řeky Bečvy na území města Hranic, tím druhým je říčka Velička. Pramení na loukách Oderských vrchů nad Partutovicemu a Jindřichovem v nadmořské výšce přibližně 550 m.n.m., kam je možno dojít pěšky, či dojet na kole.

Ludina protéká malebným lesním údolím, poté obcí Střítež, kde na dolním konci zvaném Podevsí teče přes pole k Hranicím. V Hranicích u gymnázia míjí židovský hřbitov, dále pokračuje ulicí Komenského, Potoční a za mostem přes Bečvu se spojuje před loděnicí s Veličkou v pravostranný přítok Bečvy.

K jejím pramenům se lze vydat na příjemný výlet. Na kole to zvládneme za odpoledne, pro pěší turisty je lépe vyhradit si celý den, abychom nemuseli nikam spěchat.
Výlet přes vyhlídky doporučujeme spojit s projítím či projetím údolí Ludiny k jejím pramenům. Tyto cesty nejsou turisticky značeny, proto uvádíme podrobný popis trasy.

Na jižním okraji Stříteže (ve směru od Hranic) odbočíme vpravo na silnici směr Bělotín. Po necelém 1 km se u lesa cesta stáčí do malé serpentiny a mírně stoupá. Na vrcholu stoupání odbočuje vlevo do lesa silnička zahrazená závorou (pro motorová vozidla), která pokračuje až do obce Nejdek, Vydáme se po ní a zhruba po 1/2 km na pasekách se les otevírá, my přejdeme křížení s další lesní cestou a pokračujeme v přímém směru. Po dalších zhruba 200 m míjíme po levé straně dřevěnou roubenou chatičku, v níž si můžeme odpočinout a za nepříznivého počasí nalézt úkryt. Za chatkou odbočíme po lesní, nyní již nezpevněné cestě vlevo, která mírně stoupá. Zhruba po dalších 200 m přijdeme k výraznému křížení lesních cest, my pokračujeme v přímém směru (mírně nalevo) do zvětšujícího se stoupání s lesní strží po levé straně, až se před námi otevře lesní palouk  s osamoceně stojícím domkem zvaným Na Kuči. Toto malebné lesní zákoutí, jako vystřižení z pohádky O perníkové chaloupce, opravdu stojí za spočinutí.

Dále budeme pokračovat přímo se stavením po pravé straně, až nás cesta vyvede na okraj lesa s křížením polních cest. Ta vlevo se vrací na dolní konec obce , my ale volíme tu vpravo na horní konec. Cesta vede zprvu rovně (kolmo na okraj lesa), pak se stáčí vpravo a klesá. Je odtud krásný výhled na okolní kopce - protější Okrouhlík a vpravo siluetu Veselského kopce s televizním vysílačem.

Cesta nás po necelých 3 km vyvede na horní okraj obce Stříteže nad zatáčkou směr Jindřichov.

Sejdeme vlevo k potoku Ludina a za mostem se vydáme vpravo proti proudu potoka. Míjíme poslední domky místní části obce příznačně zvané V horách. V lese dojdeme k bývalému lomu stavebního kamene, dnes je zde malé hřiště a místo vybízející k odpočinku. Pak už následuje lesní hliněná a travnatá cesta kolem potoka, jehož zurčení se doplňuje s šuměním korun stromů. Tady však nefouká, neboť jsme v hlubokém údolí, které se po necelých 4 km začíná otevírat a cesta dál vede loukami.

Na mokřinových loukách se potok rozdvojuje. Hlavní tok vede zleva od Partutovic a menší přítok od horní části luk nad Jindřichovem. Sledujeme-li potok na loukách, začíná se ztrácet do země a končí u betonové skruže. Jsme u pramene.

Odsud se dostaneme po 1/2 km k prvním domkům v Partutovicích. Kolem požární zbrojnice vyjdeme u silnice nad kostelem. Cestou ještě můžeme navštívit zachovalý větrný mlýn nad obcí.

Za jasného počasí lze pokračovat zpevněnou kamenitou cestou vlevo do polí (směr Střítež). Máme tu kruhový rozhled na Beskydy se siluetou Radhoště, Velkého Javorníku i Lysé hory, vpravo pak hřeben Hostýnských vrchů a na opačné straně Oderské vrchy. Cesta se stáčí vpravo nad malým lesíkem a vede hřebenem kopce Okrouhlík směrem k Hranicím. Na konci luk se stáčí dolů k areálu zemědělského družstva, kde se již náš výlet chýlí ke konci.

Délka trasy se pohybuje mezi 20 - 25 km.